سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکات کاربردی در اجرای لوله کشی ساختمان ها

نظر

 نکات کاربردی در اجرای لوله کشی ساختمان

یک کدام از اقدامات حیاتی در تولید ساختمان لوله کشی است که بایستی به صدق صورت بپذیرد . لوله کشی ساختمان امری فراوان دارای اهمیت و واجب است و در حالتی‌که به صحت انجام نشود در آتی خلل بوجود خواهد آورد . برای انجام صحیح لوله کشی ساختمان بایستی نکات فنی آن را رعایت کرد . بعضا از نکات فنی و ایمنی لوله کشی ساختمان به شرح ذیل است .

همیشه استفاده ازنقشه لوله کشی برای ساختمان در ابتدای لوله کشی ساختمان بسیار حیاتی هست و سعی کنید یک نقشه خوب برای لوله کشی آب ساختمان خود طراحی کنید.

عدم گزینش مسیر افقی روی دیوار در سیستم توکار
این قضیه یک اصل کلی در لوله کشی آب است و بایستی به آن اعتنا کرد . بدون هیچ تردیدی مجاز به گزینش مسیر افقی روی دیوار در سیستم لوله کشی تو کار نیوپایپ نمی‌باشیم و نباید این کار را انجام دهید . لذا لوله‌ها بایستی مسیرهای افقی را در کف طی کرده و دقیقاً از پایین شرایط شیر آلات ساختمانی وارد اتصالات نصب شده در دیوار کردند .

رابطه در میان سیستم لوله کشی نیوپایپ و سیستم لوله کشی فلزی
مسلما بایستی بدین نکته دقت شود که جهت رابطه دربین مهره ماسوره نیوپایپ با رزوه مقابل , واجب است تک اورینگ ماسوره درون پخ 45 مرتبه اتصال قرار گیرد تا اصول فنی به صحت رعایت شود . بجهت این که اتصالات فلزی فاقد چنین قوانینی میباشند لذا مجاز به رابطه بی واسطه مهره ماسوره نیوپایپ و رزوه اتصالات سیستمهای فلزی نمی‌باشیم و بایستی بدین قضیه اعتنا کرد و حتماً بایستی از اقلامی مثل مغزی و تبدیلها بعنوان واسطه مهره ماسوره نیوپایپ ورزوه سیستمهای فلزی به کار گیری نماییم .

عدم اعمال وزن مازاد به سیستم لوله کشی و لوله‌های نصب شده
به‌این نکته تحت عنوان یک اصل کلی نگاه فرمائید . بدون هیچ تردیدی مجاز به اعمال وزن مازاد روی لوله‌های نصب شده سیستم لوله کشی نیوپایپ نمی‌باشیم . چون این فرمان منجر تولید شکستگی و سوراخ خوردگی در لوله‌ها می گردد . لذا قرار تصاحب کردن وزن شیر آلات بهداشتی , وزن شیرهای مهم و فرعی واحدها , وزن کلکتورها و . . . روی لوله‌ها اصلا مجاز نمیباشد و در‌این موردها می بایست از صفحه ها نصب اختصاصی جهت تحمل وزن بقیه امکانات به کار گرفت تا مشکلی برای لوله‌ها به‌وجود نیاید .

رابطه در بین لوله پلیمری و آبگرمکن

سازه بر استاندارد لوله کشی ساختمان اتصال بدون واسطه لوله نیوپایپ به خروجی آبگرمکن ( دیواری و ایستاده ) مجاز نمیباشد و بدون هیچ تردیدی نباید این کار را انجام دارااست . بدین ترتیب ضروری است 7/45 سانتیمتر ( 18 اینچ ) لوله فلزی استاندارد به خروجی آبگرمکن متصل کرده و لوله نیوپایپ را به انتهای لوله فلزی وصل نمود تا مشکلی بوجود نیاید . لازم به ذکر است در شکل به کار گیری از پکیج‌های تازه کندانسینگ دیگر نیازی به به کارگیری از لوله فلزی نمیباشد

عدم به کارگیری از اورینگهای متفرقه
بایستی به‌این نکته اعتنا داشت که با اعتنا به این‌که پباده سازی اورینگ اتصالات نیوپایپ به گونه‌ای است که بضاعت کارایی بلند برهه زمانی را در سیستمهای گرمایشی دارااست و دراین باره به خیر و خوبی کار می کند لذا در شکل مفقود شدن اورینگ اتصالات متعدد , اجرا کننده مجاز به استعمال از اورینگهای شبیه یا این که متفرقه نیست و مکلف است اورینگ را از نمایندگی کمپانی نیوپایپ تهیه و تنظیم و روی اتصال نصب کند .

حفظ از لوله و سیستم لوله کشی علیه نور و روشنایی خورشید
طبق استاندارد لوله کشی ساختمان , لوله‌های پلیمری در طول ساخت , اتوبار , محافظت و بهره‌برداری نباید مقابل نوروفروغ بدون واسطه خورشید قرار گیرند تا به آنان آسیبی وارد نشود . لذا در عملیات لوله کشی در فضاهای رو گشوده حفظ از لوله‌های نیوپایپ با به کار گیری از یک پوشش عایق مقابل نوروفروغ خورشید لازم است .


گزینش مسیر درست از سقف کاذب به سیستم بهداشتی
در شکل لوله کشی در سقف کاذب و اجرای لوله کشی در سقف , هنگام ورود لوله نیوپایپ از سقف کاذب به سیستمهای بهداشتی بایستی محل تقاطع دو دیوار تحت عنوان مسیر عمودی گزینش گردد تا مشکلی به‌وجود نیاید . به این دلیل که هیچ احتمالی برای نصب وسایل رفاهی یا این که دکوری در کنج دیوار نیست و در صورت نصب وسایل نام برده در بقیه موقعیتهای دیوار آسیبی به لوله‌های دفن شده در کنج دیوار وارد نمی شود .


محافظت از لوله‌های دفن نشده در فصل زمستان
در فصل زمستان بایستی مراقب لوله‌های دفن شده بود . اعم از وظیفه‌های اجرا کننده در هنگام اجرای سیستم لوله کشی در فصل سوز و سرما نگهداری از لوله‌های پوشانده نشده در مصالح علیه یخ‌زدگی و پارگی احتمالی است تا به آن ها آسیبی وارد نشود . لذا اجراکننده مکلف است بعداز اجرای سیستم لوله کشی و انجام آزمایش , آب کل سیستم را تخلیه کند و یا این که جهت انجام آزمایش از آب نمک با غلظت معلوم مصرف شود تا در صورتی‌که آب در قسمتهایی از لوله باقی ماند قابلیت یخ‌زدگی آن کمتر شود و مشکلی متوجه لوله کشی ساختمان نباشد