سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بتن سبک چه میباشد

نظر

بتن سبک یک متریال یک سری کاربردی است که در سال‌های اخیر تقاضا برای به کارگیری از آن در طیف گسترده‌ای از پروژه‌های تولید و ساز ارتقاء یافته است . این بتن‌ها به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که وزن به مراتب کمتری از بتن‌های عادی دارا‌هستند .

به کارگیری از این مدل از بتن‌ها در مقایسه با بتن‌های عادی مزایای دوچندان متعددی را در‌پی دارااست . 

سبک بودن این مدل از بتن‌ها سبب ساز کاربرد بزرگ آن ها تحت عنوان عایق‌های حرارتی و صوتی شده‌است . از طرفی هم به کار گیری از بتن سبک سبب کاهش وزن کلی بنا و در سود کاهش نیاز به دارای اسلحه سازی و فولاد‌ میگردد . 

بتن‌های سبک دانه 

گونه های دانه‌های سبک‌وزنی که در تولید و ساخت بتن‌های سبک دانه موضوع به کارگیری قرار‌ می گیرند بایستی وزن منحصربه‌فرد کمتر از 1120 کیلوگرم بر متر مکعب داشته باشند . دانه‌های سبک‌وزن‌ میتوانند از روش متفاوتی به دست آیند . مواد ارگانیک مثل شیل‌ها , رس‌ها , پامیس یا این که به عبارتی سنگ‌پا , دیاتومیت , خاکستر آتشفشانی و اسلیت‌ها و مواد تصنعی نظیر روباره کوره بلند آهن , رس , خاکستر بادی و شیل از رایج‌ترین متریال‌های مصرف شده در ایجاد بتن‌های سبک دانه می باشند . 

اولی موضوعی که در به کارگیری از بتن سبک دانه در یک بنا در حیث گرفته‌ می گردد کاهش هزینه کل آخرین است . وقتی که از بتن سبک دانه استفاده‌ میشود ممکن است در وهله اولیه هزینه ایجاد هر متر مربع در مقایسه با بتن عادی گران‌تر به حیث آید , البته دقت داشته باشید که در شکل به کار گیری از مصالح سبک دانه هزینه کل در فیض کاهش توشه مرده و هزینه کمتر فونداسیون کاهش خواهد یافت . 

 

بتن‌های گازی یا این که هوادار 

بتن‌های گازی یک دسته از بتن سبک است . این دسته از بتن گهگاه هم به عنوان بتن سلولی شناخته‌ میشود . بتن‌های سبک گازی را بر پایه ی شیوه تولید‌ می‌توان به دو گونه بیشتر بتن کفی یا این که اسفنجی و بتن اتوکلاو دسته‌بندی کرد . 

گونه های بتن سبک گازی یا این که بتن هوادار 

بتن کفی یا این که اسفنجی 

بتن کفی یا این که بتن هوادار غیر اتوکلاو از روش تزریق اثبات و یکنواخت کف یا این که توسط افزودن مخلوط‌هایی هوادار یگانه مشهور به استدلال کف‌ساز به ترکیب مبنا سیمان یا این که ملات تولید‌ میشود . 

 

بتن اتوکلاو 

بتن هوادار اتوکلاو با افزودن یک میزان معین از پودر آلومینیوم و دیگر مواد افزودنی یگانه به مخلوطی از ماسه سیلیسی , سیمان یا این که آهک و آب ساخته‌ میشود . در صورت پایین گونه های بتن هوادار به صورت شماتیک نشان داده شده‌اند . 

برهان کف‌ساز به خواسته ایجاد بتن کفی استفاده‌ می گردد . این ادله تحت عنوان اصلی‌ترین جزو بتن کفی در لحاظ گرفته‌ می گردد . این استدلال کف‌ساز با بیش تر شدن به آب , موجب ساخت حباب‌ میگردد . ویژگی‌های بتن کفی تا اندازه متعددی به کیفیت کف وابسته است . بتن کفی علاوه بر شیوه فوق به طرز پیش کف‌سازی هم ساخته‌ میگردد . طریق پیش کف‌سازی مشتمل بر ایجاد مستقل ادغام شالوده دوغاب سیمان و ترکیب آب‌دار متشکل از ادله کف‌ساز و آب‌ می‌گردد . در قدم بعدی و با ادغام کردن کف در ترکیب اساس , برهان فعال سطحی با مواد ترکیب شالوده ترکیب‌ میشود و در طی روند مخلوط‌سازی , کف ساخت شده موجب تولید ساختاری سلول نظیر در بتن‌ می گردد . 

پودر آلومینیوم به صورت بخش اعظم به مراد عمل‌آوری بتن‌های گازی اتوکلاو آیتم به کار گیری قرار‌ می گیرد . پودر آلومینیوم با تولید یک برخورد شیمیایی موجب تشکیل گاز و حباب در ملات تازه‌ می‌گردد . آلومینیوم تحت عنوان یک برهان کف‌ساز در سرتاسر دنیا آیتم به کارگیری قرار‌ میگیرد و شایسته ترین مورد ممکن به‌این مراد هم است . 

 

بتن فارغ از ریزدانه 

بتن‌های سوای ریزدانه را‌ می‌توان از روش مخلوط کردن سیمان , آب و متریال دانه‌درشت فاقد مواد دانه‌ریز ایجاد کرد . بعداز مخلوط کردن آب با مواد  , هرکدام از دانه‌های مصالح درشت به کار رفته , بوسیله لایه‌ای از سیمان به ضخامت 3/1 میلی‌متر پوشیده‌ میگردند . 

 

خصوصیت های بتن سبک سوای ریزدانه 

چگالی بتن سوای دانه‌ریز به دسته و دانه‌بندی مصالح دانه‌ای وابسته است . با به کار گیری از مصالح دانه‌درشت تک سایز می‌توان به پایین‌ترین چگالی ممکن دست یافت . حداکثر مقدار مصالح دانه‌ای از 7 تا 75 میلی‌متر و میزان معمول آن ها 10 تا 20 میلی‌متر است . مصالح دانه‌ای به کار رفته در عمل‌آوری این دسته از بتن می بایست گراول یا این که مصالح خرده شده طاقت فرسا سوای کناره باشند . گرد بودن دانه‌ها احتمال خردشدگی محلی و موضعی در هنگام بار گذاری را کاهش‌ میدهد . 

 

اشکال بتن سبک مبتنی بر چگالی 

بتن‌های سبک را مبتنی بر مقدار چگالی به سه مدل پایین تقسیم‌بندی کرده‌اند : 

بتن با چگالی تحت 

بتن با چگالی میانگین 

بتن ساختاری