سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی و مقایسه گونه های لوله‏ های پلاستیکی

نظر


با دقت به استعمال روز افزون از لوله‏ های پلاستیکی در تأسیسات صنعتی و ساختمان‏های میهن و ساخت و توزیع اشکال متفاوت لوله‏ های پلاستیکی با نام‏ها و متاع ‏های متفاوت به موازات توسعه و گسترش صنعت پتروشیمی , تعیین و خرید شایسته ترین و مطلوب ترین جور لوله‏ ی پلاستیکی برای یک کاربرد یگانه سهل وآسان نمی‏باشد و مستلزم مطالعه و آشنایی اشکال معمول این لوله ‏هاست .

گونه های لوله های پلاستیکی در‌این این شرکت تمامی مزایا و معایب لوله‏ های پلاستیکی ابلاغ شده و خواننده با معمول‏ترین اشکال لوله ‏های پلاستیکی مصرفی در صنعت تأسیسات و مورد ها کاربردشان آشنا می‏شود .
بکارگیری لوله‏ های پلاستیکی در تأسیسات به وسط دهه‏ ی 1930 میلادی برمی‏گردد . در آن دوره برای نخستین دفعه آلمان ‏ها از لوله‏ های پلاستیکی برای سیستم‏های تخلیه فاضلاب استعمال کردند . بعد ها آشنایی هر جه بیشتر معایب و نقاط ضعف لوله ‏های فلزی سبب شوید تا لوله ‏های پلاستیکی با گذشت زمان و در بخش اعظمی مورد ها جایگزین لوله‏ های فلزی گردند .

از مهم‌ترین معایب لوله‏ های فلزی می‏توان به خوردگی , رسوب‏ گیری سطح ها داخلی , وزن دوچندان , اتوبار و نصب اختلال آن‏ها ( در مقایسه با لوله ‏های پلاستیکی ) اشاره کرد .
لوله ‏های پلاستیکی هم هرچند دارنده معایب و ایرادات یگانه خویش می‏باشند البته گونه های خاصی از آن‏ها برای کاربردهای خاصی از آن‏ها برای کاربردهای خاصی مناسب‏ترین تعیین می‏باشند و ضمناً با دقت به پیشرفت‏های روز‏افزون در علم و فن‏آوری صنعت های پتروشیمی و علم ها مهندسی پلیمر روشهایی برای مقاوم‎سازی و کیفیت گزیده به لوله ‏های پلاستیکی و برطرف‏سازی عیوبشان نوآوری شده که مضاعف اثر گذار بوده‏ اند و درحال حاضر هم پژوهش ها گسترده‏ای در مورد و همینطور ایجاد پلاستیک ‏ها و پلیمرهای نو علی الخصوص پلیمرهای کامپوزیتی برای ایجاد لوله ‏های صنعتی در هم اکنون انجام است .

پلاستیک ‏ها مواد دست‏ ساز آدم میباشند که پایه‏ ی حساس آن‏ها پلیمرهای آلی می‏ باشد و از تنوع فراوانی برخوردارند .
اصولاً پلاستیک ‏ها را براساس رفتارشان در قبال حرارت به دو گونه کلی تقسیم ‏بندی می‏کنند که عبارتند از :
1 - ترموپلاستیک‏ها .
2 - ترموست‏ها .

بطور کلی ترموپلاستیک‏ها در سکو حرارت عادی محفظه جامد بوده و با ارتقاء مرتبه حرارت قابل انعطاف و شکل‏ پذیر می‏شوند . آن‏ها را می‏توان با اعمال حرارت تغییر‌و تحول صورت بخشید و مجدداً به صورت اول بازگرداند چیره مواد بکار رونده در ایجاد لوله‏ های پلاستیکی از جور ترموپلاستیک ‏ها می‌باشند که من جمله می‏توان به پلی‏پروپیلن ( p . p ) , پی‏وی‏سی ( PVC ) یا این که پلی‏اتیلن ( PE ) اشاره کرد . البته ترموست‏ها مواد تقریبا تردی می‏باشند . بطوریکه براحتی نمی‏توان آن‏ها را چه بسا با اعمال حرارت تغییر تحول صورت اعطا کرد . آن‏ها یکبار برای مدام صورت داده می‏شوند و صورت تغییرناپذیر و اثبات خویش را مراقبت می‏کنند .

خاصیت لوله های پلاستیکی

  • خاصیت حرارتی
  • مشخصه های الکتریکی
  • خاصیت مکانیکی
  • منزلت بندی لوله های پلاستیکی از نگاه تحمل فشار
  • تداوم و پایداری لوله های پلاستیکی
  • کاربرد لوله های پلاستیکی
  • راه های مقاوم سازی پلاستیکی و ارتقاء ارتفاع قدمت آن‌ها
  • لوله های PVC
  • لوله های CPVC
  • لوله های پلی اتیلنی
  • لوله های پلی پروپیلنی
  • لوله های اکریلونیتریل بوتادین استایرن
  • لوله های GRP


خاصیت لوله‏ های پلاستیکی
گزینش ماده‏ ی مطلوب برای تولید لوله ‏ها به سیال منتقل شونده و مشخصه ‏های خدمت و حالت کاری سیستم وابسته است . بسته به مدل پلاستیک‏ها امکان دارد بعضی از مشخصات پلاستیک‏ها برای سیستم و تأسیسات متبوع ما مناسب و بعضی هم غیرمناسب می‏باشد .

در هر مورد بعضا از مشخصات غیرمناسب را می‏توان از روش پباده سازی و نصب اصولی کاهش بخشید یا این که حذف نمود البته آنچه مسلم است گزینش کالا مطلوب لوله برای کاربردهای گوناگون نیازمند داشتن علم کافی درباره‏ی خاصیت , مزایا و معایب اشکال لوله‏ های پلاستیکی است . در ذیل به تحلیل مهم‌ترین مختصات و ویژگی‏های لوله‏ های پلاستیکی می‏پردازیم .

مقاومت به سایش و خوردگی

بطور کلی لوله‏ های پلاستیکی از مقاومت چشمگیری در قبال گونه های اسیدها , محلول‏ های نمکی , مایعات و گازهای خورنده برخوردارند . درباره‌ی سایش مقدار مقاومت لوله ‏های پلاستیکی به گونه سیال منتقل شونده از باطن لوله و وضعیت خدمت و سیستم مربوط است .
اندازه مقاومت به خوردگی لوله‏ های پلاستیکی با ارتقا غلظت بعضا از مواد شیمیایی یگانه تغییر‌و تحول می‏کند .
مثلا لوله ‏های پلی‏اتیلن می‏تواند اسید سولفوریک 70 درصد را در °C 23 ( °F 73 ) انتقال دهد در حالیکه برای انتقال اسیدسولفوریک 95 درصد مطلوب نمی‏باشد .
مرتبه حرارت هم استدلال اساسی و انتخاب کننده‏ای برای مقاومت لوله ‏های پلاستیکی در قبال خوردگی است . مثلا بعضا از لوله ‏های پلی‏اتیلن که برای انتقال گازهای دربردارنده اکسیدهای نیتروژن در °C23 مطلوب می‏باشند نباید برای انتقال این گازها در °C50 موضوع به کارگیری قرار گیرند .
فرمولاسیون یگانه یک ماده‏ ی پلاستیکی معلوم هم می‏تواند دلیلی در انتخاب اندازه مقاومت کلی ماده در قبال مواد شیمیایی خورنده و اندازه غلظت آن‏ها باشد .