سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برندبوک چیست و چطور میتوانیم یک برندبوک مناسب طراحی کنیم؟

نظر

برندبوک چیست؟‌ برند‌بوک که راهبرد برند یا راهنمای سبک نیز خوانده می‌شود، مجموعه قواعدی‌ست که ساز‌و‌کار عملکرد برند شما، مؤلفه‌های اصلی آن و اهداف اصلی‌اش را توضیح می‌دهد.

برند‌بوک‌ها بر همه تعاملات و پویش‌های بازاریابی و کلیه محصولات یا خدمات تأثیر‌گذار‌ند. برند‌بوک‌ها مانند راهبرد‌های استراتژیک عمل می‌کنند و تمام وجوه برند شما را پوشش می‌دهند. همراه ما باشید، در این مقاله با هر‌آنچه لازم است درباره برند‌بوک‌ها بدانید آشنا می‌شوید: از لزوم خلق برند‌بوک و کاربرد‌های آن تا ویژگی‌های برند‌بوک و بهترین نمونه‌های آن و… .

 

به‌طورکلی، برند‌بوک‌ها اهداف زیر را تأمین می‌کنند:

جایگاه برند شما را ارتقا می‌دهند؛

هماهنگی و هم‌جهتی کارمندان شما را حفظ می‌کنند؛

برند شما را با استراتژی کسب‌و‌کار‌تان هم‌راستا و جایگاهش را عمیق‌تر می‌کنند.

 

چرا همه برند‌ها به برند‌بوک نیاز دارند؟

اگر یک کسب و کار کوچک دارید، ممکن است تصور کنید برند‌بوک آن‌قدر‌ها هم مهم نیست؛ اما همه برند‌ها برای کسب اطمینان از یکپارچگی عناصر بصری خود به راهنمای سبک نیاز دارند.

فرض کنید شما تنها طراح شرکت خود هستید و تمام عناصر بصری شرکت مانند لوگو، وب‌سایت، کار‌ت‌های تبلیغاتی و دیگر اقلام بصری را طراحی می‌کنید. قطعا شما تمام عناصر و قواعد را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنید. حال فرض کنید، پس از چند سال، طراح دیگری به شرکت اضافه می‌شود تا بخشی از بار کاری شما را بر دوش بکشد.

به‌این‌ترتیب، شما مسئول آموزش کارمند جدید می‌شوید و باید تمام جزئیات بصری برند را به یاد آورید. مسلما اگر برندبوک داشته باشید، به‌راحتی آن را در اختیار طراح جدید قرار می‌دهید. این برند‌بوک شامل تمام مواردی‌ست که او باید بداند: رنگ‌ها، اندازه و جای لوگو، فونت‌ها و… .

یا فرض کنید خویش‌فرما (فریلنسر) هستید و با مشتریان مختلفی کار می‌کنید. در این صورت، برندبوک بهترین راه برای از‌سر‌گرفتن کاری‌ست که چند ماه پیش انجام داده‌اید. اگر برند‌بوک داشته باشید، دیگر لازم نیست انبوهی از فایل‌های قدیمی را برای یافتن رنگ یا فونتی خاص زیر‌و‌رو کنید. می‌توانید برند‌بوک‌تان را به‌راحتی باز کنید و همه اطلاعات مورد‌نیاز را طی چند ثانیه به دست آورید.

برند‌بوک با ساده و‌ یکپارچه‌کردن فعالیت‌های همه شرکت‌ها به آنها کمک می‌کند. خلق برند‌بوک، هم‌زمان با کار‌کردن روی پروژه‌ای خاص، وقتی از شما نمی‌گیرد، بلکه کاملا برعکس، از اتلاف وقت شما جلوگیری می‌کند.

 

برند‌بوک باید چقدر مفصل باشد؟

برند‌بوک‌ها حجم‌های متنوعی دارند: از یک صفحه تا ده‌ها صفحه. میزان محتوای برند‌بوک به پیچیدگی کسب و کار، تعداد عناصر بصری و اقلام بازاریابی تولیدی بستگی دارد.

مثلا وب‌سایتی ساده با طراحی تک لوگو، تایپوگرافی و رنگ‌های مشخص و بدون اقلامی خارج از وب‌سایت می‌تواند برند‌بوکی تک‌صفحه‌ای داشته باشد. در مقابل، شرکتی بزرگ با بخش‌ها و رسانه‌های بازاریابی یا تبلیغاتی گسترده احتمالا به برندبوکی قطور نیاز دارد که در همه موارد راهنمای عمل است.

به‌طورکلی، برند‌بوک شما نباید بیش‌ازحد مفصل باشد، اما محتوایش باید به‌قدری غنی باشد که تمام اطلاعات مهم درمورد ظاهر بصری برند شما را به دیگران انتقال دهد.

 

ادامه مطلب: سایت چطور