سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گونه های تاسیسات مکانیکی

نظر


به طور کلی تاسیسات ساختمان به دو بخش تأسیسات مکانیکی و تأسیسات الکتریکی تقسیم می گردد . امروزه رفاه انسان از اهدف کلیدی است جامعه ها است و تامین آن حق تقدم اساسی هر کسب و کار و نسبتاً اکثر اختراعات انسان میبباشد .

اشکال تاسیسات مکانیکی
تاسیسات مکانیکی در کل به دو جور کلی , صنعتی و ساختمانی قابل تقسیم می‌باشند . تاسیسات مکانیکی صنعتی دربرگیرنده بخش هایی زیرا انتقال آب , فاضلاب یا این که به طور کلی اشکال سیالات , تصفیه ی آب و فاضلاب , ساخت انرژی از جنبش سیال و… است . ضمنا , تاسیسات مکانیکی ساختمان دربرگیرنده بخشها ی متفاوتی میباشند که عبارتند از :

  • تاسیسات گرمایشی و سرمایشی
  • تاسیسات بهداشتی
  • تاسیسات گاز رسانی
  • تاسیسات استخر
  • تاسیسات حریق آدرس
  • تاسیسات و تهویه مطبوع در درمانگاه
  • تاسیسات سیستم های بخار
  • پباده سازی و اجرا در تاسیسات پلکان برقی و بالابر
  • پباده سازی و اجرا در تاسیسات آبنما و فواره


در پی به تحلیل هرمورد از تاسیسات مکانیکی نامبرده شده می‌پردازیم :

تاسیسات گرمایشی و سرمایشی
امروزه تاسیسات گرمایشی و سرمایشی که به طرز کارکرد این سیستم ها خوا هیم پرداخت , اهمیت مضاعف بالایی در صنعت ساختمان ایفا می نمایند . طرز کار سیستمهای تاسیسات گرمایشی و سرمایشی بر این اصل پایدار است که مدام گرما از شیء گرمتر به شیء سردتر جنبش می نماید همان گونه که آب از مرحله فراتر به مرحله تحت خیس جریان مییابد .


همینطور سیستم های در اختیار گرفتن هوا دارنده سه جزءاصلی که مشتمل بر : منشاء هوای گرم یا این که خنک , ابزار توزیع هوا هوای اتاق ها و در دست گرفتن جهت تهیه و تنظیم ترموسستات در سیستم های گرمایشی و سرمایشی هستند .

درضمن تمامی تاسیسات گرمایشی و سرمایشی دارنده گونه های متفاوت سیستم تهویه هم میباشند که عبارتند از :

الف ) تهویه ارگانیک : در تهویه ارگانیک نیروهای حرارتی شناوری به دلیل اختلاف چگالی هوای درون وبیرون , هوای خارج را از روش پنجره ها , درب ها , نورگیرها و هواکش ها به درون ساختمان سوق‌دهی می نمایند و بالعکس یعنی هوای باطن را به بیرون ساختمان ساماندهی می نمایند .

ب ) تهویه مکانیکی : تهویه مکانیکی از روش تاسیسات رشته ها تولید می شود , رشته ها می‌توانند به صورت بی واسطه در پنجره ها یا این که دیوارها یا این که شبکه های ورود و خروج هوا از اتاق نصب گردن .

پ ) تهویه ترکیبی : در تهویه ترکیبی ( مرکب ) از تهویه ارگانیک ملازم با تهویه مکانیکی ( حرفه ) جهت تامین مقدار هوای مایحتاج به کارگیری می‌شود .


تاسیسات بهداشتی
از استارت پیدایش آدم تا کنون بزرگترین گرفتاری بشر دسترسی به منابع آب بوده است . در اعصار دیر باز با دقت به کوچکتر بودن مجتمع های انسانی بیشترین و مهم‌ترین منابع آب شیرین مورد به کار گیری جهت مصارف آشامیدنی و کشاورزی بوده است .

امروزه سیستم های تاسیسات آبرسانی شهری , مخازن توزیع یا این که مخازن خدمت برای مقاصدی اعم از ذخیره سازی آب , متعادل سازی جریان یکنواخت تغذیه , جریان نایکنواخت مصرف و هم تامین و متعادل سازی فشار پباده سازی می‌شوند . درضمن , در هر جامعه ای به شکل روزمره فاضلاب و آلاینده های هوا ساخت می توان به به همین منظور فاضلاب ایجاد شده باید مجدد به فضای سبز بازگردند که به کارگیری از تاسیسات فاضلاب را حتمی می نماید .


تاسیسات گاز رسانی
در تاسیسات گاز رسانی کله مقررات ومقررات تحت لحاظ اداره نظام مهندسی ساختمان و کمپانی گاز می‌باشد . لذا مسیر لوله کشی گاز و انشعابات آن در ساختمان ها براساس ضوابط و قوانین خاصی هستند . قسمت های گوناگون سیستم های تاسیسات گاز رسانی عبارتند از : علمک , رگولاتور , کنتور گاز , بست , شیلنگ , شیر مصرف گاز , برچسب انرژی و شیر ترموستات که در نصب این جور سیستم ها الزامی میباشند .

تاسیسات و تهویه مطبوع در بیمارستان
اهمیت و آلرژی بخش تاسیسات و تهویه مطبوع در بیمار ستان باعث شده‌است که پباده سازی تاسیسات مکانیکی آن از پیچیدگی فراوان ویژه ای برخوردار باشد . لذا رعایت اصول استاندارد های دربین المللی باید در کنار تولید وضعیت آسایش انسانها در تاسیسات و تهویه مطبوع فضاهای متفاوت درمانگاه ها دقیقا آیتم دقت قرار گیرند .


تاسیسات حریق
در طی سالیان اخیر اداره حریق آدرس و سرویس ها ایمنی شهرداری تهران با دقت به رویش آتش و رویدادها غیر انتظار در بخش ساختمان های شهری به رعایت نکات ایمنی در معماری , ساختار و دسترسی کاربری های شهری پرداخته است . همینطور جهت دستیابی هر چه اضافه به‌این با اهمیت و با همیاری ارگانهای ذیل بط اعم از اداره نظام مهندسی ساختمان , قوانین ملی ساختمان و بقیه ارگانهای پایین بط شاهد توسعه و گسترش روز افزون ایمنی شهری بویژه در بخش بنا های شهری می‌باشیم .

تاسیسات وسیستم های کنترلر
در تاسیسات کنترلر را می شود به یک کامپیوتر کوچک با توان های پهناور تشبیه کرد . به عبارت بی آلایش خیس , کنترلر در تاسیسات ساختمان با در دست داشتن متغیرهای متعدد اعم از , دما , رطوبت , فشار , دوره و تنظیماتی که به وسیله استفاده کننده انجام می‌گیرد در دست گرفتن یک سیستم گرمایشی یا این که سرمایشی , عبور و مرور و هزاران کار دیگر را دردست می‌گیرد .