سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لوله و اتصالات پلی اتیلن

نظر

لوله و اتصالات پلی اتیلن 

‍‍‍‍‍‍‍ امروزه آنچه که موجبات توسعه یافته و توسعه و گسترش روزافزون لوله و اتصالات پلی اتیلن را مهیا نموده استمیزان بالای کاربری آن در صنعت های متفاوت است . 

استحکام , تداوم و روش نصب سهل وآسان لوله ها و اتصالات پلی اتیلن از سایر محاسنی میباشند که به کاربریو کاربرد بالای این تولید ها بین دیگرلوله های فلزی , PVC وGRP یاری شایان توجهی می - کنند . بطوریکه در اکثری از موردها چشم شده‌است که مدیران پروژه های بزرگ , جایگزینی لوله - های پلی اتیلن را به دیگر لوله های مو جود ارجح می داند اند . 

سیستم های لوله کشی پلی اتیلن در عمده پروژه ها نظیر سیستم های آب پاشی آبرسانی شهری و روستایی , فاضلاب شهری و روستایی , گازرسانی , زهکشی و … کاربرد دارا‌هستند . 

تاریخچه بروز پلی اتیلن : 

کلمه های پلیمراز مخلوط دو کلمه و واژه ی یونانی ( لی ) به معنای چند و ( مر ) به معنای واحد و یا این که “ نصیب ” ساخته شده شده‌است . در مواقعی به غلط تماشا شده‌است که پلیمررا نیز سطر رزین , الاستومر وپلاستیک میدانند . در حالی که پلاستیک برای موادی که قابلیت و امکان تغییر تحول صورت بر اثرفشار را دارند 

به کار می‌رود و حتمی به اصلاح است که‌این کلمه نباید برای صنعت های پلاستیک و محصولات آن به کار رود . برای اولین بار کلمه و واژه پلیمر بوسیله فردی شیمیدان به اسم رنالت در سال 1835 به کار رفته است کهدر سال 1834 با کشف کائوچو او‌لین کاربرد تجاری مواد پلیمری شروع شد که‌این تراز آغازی برایکشف اول پلاستیک تصنعی به اسم نیترات سلولز در سال 1862 و ورود آن به بازار در سال 1868کشف نایلون  در سال 1938 پلی اتیلن در سال 1942 پلی پروپیلن در سال1957 پلی بوتیلن  در سال 1974 و پلیمرهای کریستال مایع جهت تولید اجزای الکترونیکیدر سال 1985 شوید . 

ترویج اولی پلاستیک های صنعتی امروزی از حدود 100 سال پیش شروع شده‌است که در ده سال های اخیرشاهد پرورش فزاینده و متعدد آن در صنعت های متعدد هستیم . 

پلی اتیلن , یکی بی آلایش ترین اشکال پلیمرهاست که جامدی مومی و غیر فعال است که با نماد اختصاری ( P . E ) معین می‌گردد . همانطور که در بالا اشاره شد , امروزه شاهد ارتقاء استعمال از پلی اتیلن یا این که به عبارتی ( P . E ) در صنعت ومحیط زیست مان هستیم که‌این ارتقاء مصرف باعث به ارتقاء ضایعات آن در محیط می شود که اعتنا به مسائل بازیافت ضایعات و از میان رفتن ایرادات زیست محیطی حاصله از آن دقت و اهمیت خاصی رامی طلبد . پلی اتیلن از موادی است که در حالتی‌که گشوده یافت آن به صحت صورت پذیرد و ناخالصی های مواد گشوده یافتی آن حذفگردد , فواید زیادی را در بر خواهد داشت که نتایج به دست آمده از آن عبارتند از : 

  • صرفه جویی اقتصادی مناسب 
  • تطهیر محیط زیست و خودداری از انباشت ضایعات پلاستیکی در فضای سبز 
  • محافظت مقررات فیزیکی و مکانیکی ضایعات که با خاصیت پلی اتیلن جدید برابری مینماید
  • به کارگیری از P . E بازیافتی تحت عنوان الیاف در صنعت های نساجی اثاثیه خانگی ورزشی صنعت های 

 

آنچه که در گشوده یافت مواد پلیمری شایان توجه است , این دارای اهمیت است که هر گونه از گونه های پلیمر جداگانه ازدیگر اشکال آن گشوده یافت میگردند . به عنوان مثال پلی اتیلن ها با نیز گشوده یافت میشوند , پلی پروپیلن ها با نیز و پلی آمیدها با نیز که‌این عدم ادغام با دقت به گوناگون بودن ماهیت هرکدام از این اشکال ازایجاد ترکیبی ناهمگون خودداری می کند . 

قابل ذکر است که بازیافت پلی اتیلن ها از غالب ترین بازیافت پلیمرها می‌باشد . در اولِ این مقال , اشاره شد که لوله های پلی اتیلن در پروژه های متفاوتی همانند پروژه های آب پاشی , کشاورزری , فاضلاب شهری و روستایی , زهکشی , گازرسانی و … قابلیت و امکان استعمال و منفعت - وری دارا هستند .